Gedrag

Waarom is gedrag nog belangrijker dan wat je eet?

De meeste mensen weten heel goed wat wel gezond is en wat niet. Ik hoef je niet uit te leggen dat een appel gezonder is dan een reep chocolade. En toch, ondanks dat we het allemaal weten, kiezen de meeste mensen liever voor die reep chocolade dan voor de appel.

 

Zo werkt je beloningsysteem. Vroeger had je voedsel nodig wat veel energie bevatte omdat je soms langere tijd zonder voedsel kon komen te zitten. Dan geeft je lichaam de voorkeur aan calorierijk eten, waar dus veel vet en suiker in zit.

 

Een keertje chocolade eten kan helemaal geen kwaad. Het gaat er meer om hoeveel je dan neemt. Is dat een blokje chocolade of meteen een hele reep. Ga eens na hoe vaak je dat doet. Is dat 1 keer per week of is het stiekem vaker. Waarom eet je die chocolade? Is dat omdat je het gewoon lekker vindt of omdat je geen nee durft te zeggen tegen degene die het je aanbiedt. Omdat je dat altijd doet als je tv kijkt of omdat je je rot voelt. Er zijn zoveel verschillende redenen.

 

Het is goed om te kijken in welke situatie je die keuze maakt. Waar ben je op dat moment en wat is er aan vooraf gegaan. Hoe voel je je, welke emotie ervaar je. Waar heb je op dat moment eigenlijk behoefte aan. Als je behoefte hebt aan troost zou je bijvoorbeeld ook een vriendin of je moeder kunnen bellen om je hart te luchten. Nog beter is om na te gaan hoe je kunt voorkomen dat je in zo'n situatie terecht komt. Wat kan je er zelf aan doen om niet in zo'n situatie terecht te komen?

 

Zo zie je dus maar dat het niet alleen om het voedingsmiddel zelf gaat. Er zit vaak veel meer achter en dan heb je het dus over gedrag en gewoontes. Als je dat weet te doorbreken zal je behoefte om je emoties weg te eten ook steeds meer afnemen.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.